Alla inlägg under december 2013

Av Jessica - 1 december 2013 20:17

Allt startar med att jag gillar fjärilar och att de finns med mig i mitt hem, mitt liv lite här och var och framförallt på den pedagogiska väskan. Så redan på tågen hem från Gbg sist vi sågs så hade jag en ganska klar bild över vad jag ville göra och åstadkomma. Och det var blandannnat att testa olika tekniker och ska olika former av fjärilar. Och det har jag oxå gjort. Jag har:

  • målat akryl på duk med den hemmagjorda penseln och överfört fjärilar med hjälp av medium.
  • skapat en fjäril i lättvikts lera som målats med akrylfärg, monterad på trä bakgrund och infångad i en bur av ståltråd.
  • sytt en väska, med foder som jag har tryckt med textilfärg med hemmagjord stämpel väskan är sydd av jeans och fodret av ett gammalt örngott.
  • en egendesignad vetevärmare med fjärilar som är fyllda med ekologisk lavendel broderade på maskin
  • gjort en fjäril av ståltråd och rörpärlor med bjällror 

Här trodde jag att jag skulle vara i hamn med uppgiften så jag kunde njuta av vår semester....men efter att ha haft mitt första möte med Peter så kändes det som hela min värld gick under.... Vad ska jag göra nu?


Många funderingar, men efter att ha kollat på vad jag gjort och bilder som inspirerat mig till de övriga verken. Så kände jag att jag sitter fast i en bur och det är nog många med mig som känner igen känslan. Är jag instängt eller utsläppt, vill jag var där eller inte? Skydd ? Men vi har väl alla ett eget val att välja. Så där börjar utformningen av min sista uppgift. Jag bestämde mig för att fotografera dörrar med min mobilkamera, dessa dörrar som vi passerar hela tiden. Och jag har inte reflekterat över att jag gör det, och vad finns innanför den okända dörren? Jag har fotograferat insidor och utsidan inne eller ute.


Så när vi kom hem så framkallade jag bilderna och klistrade ihopp dem i par,  tretton dörrar och har sytt in dessa i en transparent waxduk. Till remsor som är monterade till en bur med bilder i en spiral formadlinje, som skapar ryggraden till en fjäril gjord av silkespapper som strävar upp mot himmlen.


Och som betraktare kan du välja om du vill betrakta bilderna utifrån eller från insidan.


Ord som varit viktiga för mig är transparent, färgrikt,renhet, burar, fjärilar, lapptäcken, dali spiralen.


  • Hur? Foton,lim,silkespapper,waxduk,symaskin, tråd, ståltråd
  • Vad? Bur, transparent, fjäril, deltagnade
  • Varför? Synliggöra känslan av  att sitta fast i buren
  • Val? Jag har själv rätten att välja på vilken sida av buren som jag vill vara just nu.




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards