Alla inlägg den 4 januari 2014

Av Jessica - 4 januari 2014 13:07

Här kommer en barn bok som jag har valt ut och med denna vill jag även göra mitt sokratiska samtal om. Denna bok har lästs av alla barnen på vår förskola då vi har under hösten deltagit i ett läsprojekt. Så min dotter Judith fick boken i höstas och vi har läst, gjort ramsor och dansat och känt oss igenom boken då den handlar om kroppen på ett roligt sätt. Men det finns en mening i den som jag alltid fastnar för och det är den som jag kommer att jobba med och det är när vi kommer till näsan.

Näsan är en underlig sak sitter fram men aldrig bak.

Känner lukt med sina hål: köttfärsås och badrumstvål.

Gammalt gräs som kallas hö, metad fisk ifrån en sjö, äpplemos och korv med bröd

- men hur luktar vintersnö?

Pappas stövel inuti, en bil med svin som kör förbi, bullar i ett bageri-

MEN HUR LUKTAR FANTASI?


Hur doftar fantasi? Lukar den eller doftar den? Kan man ta på fantasi? Har alla fantasi? Jag har hur många frågor som helst och jag tycker att det skulle vara så spännade att möta målgruppen som jag tänker mig är mellan 3-5 år i förskolan.   Kanel och Kanin Dikter om kroppen av Ulf Stark och Charlotte Ramel


Mina frågor:

Inledand fråga: Om du fick välja att vara med i den här boken vem skulle du då välja att vara och varför då?

Tolknigsfråga: Är det skillnad på dröm och fantasi?

Sokratiskfråga: Hur lukar fantasi?


Av Jessica - 4 januari 2014 12:59

Jag har funderat mycket och när vi hade våran träff sist så tyckte jag att jag kunde se ett drag av funderingar över identitet och det tycker jag är spännade. Hur ser vi oss själva och hur tror vi att vår omgivning ser på oss? Så min första bild som jag skulle vilja jobba med är Kvinnorna av Marianne Lindberg De Geers konstverk bronskvinnorna. Och min målgrupp var i förstahand gymnasie elever och jag tror även att den kan passa i slutet i högstadiet. Det finns så många frågor i bilden tycker jag och samtalet kan ta många olika vägar.

 


Inledande fråga: Om du fick välja en av dessa kroppar vilken av dem skulle du då välja?/ Hur tror du att dessa kvinnor mår?

Tolkningsfråga:Vilka är det vi ser på bilden? Varför är de nakna?

Sokratiskfråga:Är insidan eller utsidan lilka viktiga för vårt välbefinnande?




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards