Alla inlägg under februari 2014

Av Jessica - 17 februari 2014 20:11

1. Efter att ha jobbat med de Sokratiska samtalen så kommer det för mig att bli en utmaning att våga ge tid till att ”bara” samtala. Något som jag på gymnasienivå tycker att jag lider brist på så är det just tid. Med ett minimalt antal timmar som läggs ut i schemat men med ett lika intensivt innehåll och samma mål att nå. Samt ha en mera öppen inställning till att hitta andra vägar till att nå målet utan att just jobba med det klassiska bild innehållet.


2. Jag har inte så mycket erfarenhet att jobba och har därför inte hunnit samla på mig en massa uppgifter. Men jag jobbar med färglära något som vi i arbetslaget och på skolan sett som mycket viktigt för våra elevers framtid inom det yrkesliv de valt som stylister och frisörer så är det en av de viktigaste bitar för att förstå och kunna korrigera icke önskade resultat. Och här är jag lite fyrkantig och börjar med att föreläsa om de olika färgsystemen med efterföljande diskussion. För att sedan jobba experimentellt med att blanda och måla med olika färger och nyanser.


3. Fisk uppgiften jag har nog en som är kanske som den och när vi jobbat med färglära så har alla elever fått en bild av mig och från den bilden ska de skapa en egen” homage to the square”. Här finns en bild given av mig, fyra fyrkanter i olika former. För eleven så ska hen hitta fyra nyanser i bilden och blanda sig till dessa och montera bilden och sätta ett namn på den vad den säger just dem. Och sen brukar vi göra en mini visning i klassrummet där vi kollar och pratar om vad och varför de fått det namn den bär.


4. Jag gillar att vara ute med mina elever och har några lektioner ute varje kurs. Och en gång prövade jag att skicka ut dem i vår närmiljö i 15 minuter och de var indelade i grupper om 5-6 personer och samla så mycket saker som de bara kunde. De fick därefter titta, klämma, känna och dofta och valfritt skapa något. Allt som finns i salen är tillåtet att använda och givetvis det som de samlat ihop. Gav väldigt varierande och spännande resultat.

Av Jessica - 9 februari 2014 09:43

Jag har valt Irinas skönhet... och här är mitt resultat.  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards