Direktlänk till inlägg 26 september 2014

Någon form av analys

Av Jessica - 26 september 2014 11:42

Bildanalys Det är en ganska solig dag i mitten av augusti innan valet, en onsdag lite stressad ska hinna med så mycket på kort tid som bara möjligt. Sitter i bilen på parkeringen utanför Rusta, äter lunch samtidigt som jag sitter där fångas min blick av en annonspelare. Jag kan inte där jag sitter sluta fundera på vad jag läser och ser. Vem vill de vinna och locka till sig som väljare? Det blir en krock i mig och jag tycker att färgerna och orden ger en dubbelbottnad innebörd. En val affisch från ett parti som jag med min förförståelse kopplar till främlingsfientlighet och i många fall det jag sett och hört från rapportering på tv även i vissa fall utför kriminella handlingar. En spännande tanke är det sanningen eller är det jag som har förutfattade meningar och fördommar? Det som förundrar mig är texten, färgen och placeringen av texten, hela utformningen. På affischen går att läsa Hårdare straff för kriminella vit text på rödbotten. Ökat stöd för brottsoffer mörkblå text på ljusblå botten. Hårdare straff för kriminella har en lätt lutning diagonalt upp mot höger, ökat stöd är helt rakt och mot brottsoffer har en lätt vinkel diagonalt mot höger. En blå blomma med 7 kronblad med en gul mitt och partiets namn i en mjuk skrivstil. Vit bakgrund på hela bilden. Är det en genial val affisch?  


Det är någon som tänkt i alla fall. Historisk- vad vet jag om biografi/bakrunden? Jag visste inte så mycket om deras bakgrund så jag fick gå in och söka information och partiet bildades 1988 och har sedan dess varit ett parti med en drivande fråga. Symbolen för paritet är en blå Förgätmigej Dalslands landskapsblomma med en gul mitt.


Formalism- vad säger form, färg och stil? Formen på texten är rak och hård vilket ger ett intryck av säkerhet, samtidigt så är den fet vilken ger en känsla av att det finns en mjukhet. Hårdare straff är stort och för kriminella är av de fyra raderna den minsta texten. Får mig att fundera på om de vill att det inte ska läggas fokus där. Den vita färgen som symboliserar renhet och oskuldsfullheten och fredens färg tappar med orden betydelse sin renhet. Samtidigt som den röda färgen fångar vår uppmärksamhet och får våra hjärtan att klappa lite extra. Den negativa inverkan av den röda färgen är att den även symboliserar ondska, aggressivitet och våld. Något som kanske dessa kriminella står för, med det finns många typer av brott som inge innehåller dessa element. Ben blå färgen symboliserar lugn frid och stillhet och vill skapa en känsla av auktoritet det här kan du lita på

Marxism- klassperspektiv, könsperspektiv: Orden Kriminell och brottsoffer tvåstarka ord som får mig att tänka på manligt och kvinnlig. Kriminell är det ett manligt ord? Och brottsoffer kvinnlig är det så de vill att vi ska tänka ta på en offer och förtryckare roll. Om jag finner en igenkänning med dessa ord i min livs upplevelse så blir de starkt påverkbara i mitt val.


Underliggande- vad kan jag inte se? - de underliggande tecknen vad vill detta politiska parti att jag ska se och lockas av vi är ju konsumenter som ska välja en vara som ska styra Sverige. Konsumenters attityd: blir då viktig. Väljaren de vill locka är kanske kvinna och undertryckt. Samtidigt som de vill sudda ut stämpeln av att de är ett partis som väljs och styrs av män. Vilket är deras medvetna uppfattning (positiv eller negativ utvärdering) av produkt/varumärke Manifesta- vad kan jag se att det finns två karaktärer i samhället som detta parti vill beröra och det är Kriminella i första hand och i andra hand brottoffer.

Propaganda bilder svårt att förhålla sig till då det blir allt mer förfinade och tillrättalagda där det som inte är accepterat i vårt samhälle inte heller förekommer även om den underliggande värderingar finns. Nordström tar upp att det finns olika typer av propagandabilder och filmer

Den uppenbart lögnaktiga propagandan- den som kan avslöjas, men i regel inte förens den har haft sin verkan.

Den ur något perspektiv sanna propagandan- genom att återge obetydliga detaljer riktigt och blanda dessa med lögner skapas en känsla av tillförlitlighet.

Den dolda propagandan i dagens samhälle där allt går så fort och en strävan efter att vara först så är det när propagandan är dold för både sändaren och motagaren, det gör att sändaren handlar i god tro när osanningen förs vidare

Här har vi en viktig del som lärare att hjälpa eleverna att analysera och hitta olika möjligheter och svar på frågorna


Skolverkets kursplan heter det: ” Analysera och kritiskt granska konstbilder, bilder för reklam och propaganda, nyheter och information i form av tredimensionell gestaltning, stillbilder och rörliga bilder”

 

Mitt val av bild är kanske lite trist då det bara är text men med tanke på hur valet gick är det en sannerligen spännande uppgift att jobba vidare med och den efterföljande debatten som avspeglar sig i media. Men det populära ord som missnöjesväljare och otrogna väljare. Dessa ord skulle också kunna analyseras om jag nu valt detta parti av någon anledning och de övriga partiernas talesmän och kvinnor sitter på tv och stoppar in dessa människor i ett fack som missnöjda och otrogna jag tror ingen vill ha den stämpeln. Vi kanske ska upplysa och bli bättre på att analysera och få fram sitt eget budskap för att ge dessa väljare ett annat alternativ. Vi eftersträvar att alla människor har lika värde och att vi lever i en demokrati.


Lite om färger betydelse

 

Vit färgs betydelse Vit färg bärs ofta av bruden under bröllopet då den står för renlighet och oskuldsfullhet. Det kan också spegla ärlighet men även ge en känsla av professionalism. Vissa anser att den helar och befriar. Det är också fredens färg, vart man än kommer. Vitt är en passande färg för hjälporganisationer. Positiva egenskaper: rent, färskt, bekvämt, tydlig, harmonisk, ärlig, hoppfull, oskuldsfull, ljus, fredlig, skyddande, renlighet, lugn, reflekterande, andlighet, säkerhet Negativa egenskaper: klinisk, kyla, ensamhet, sterilitet, isigt


Blå färgs betydelse

Blåa nyanser ger människor en känsla av lugn, frid och stillhet. Det har sagts att människor tenderar att bli mer produktiva i rum som är målade blå och det har antytts att det beror på känslan av det lugn som de känner. När människor är lugna tenderar de att fokusera mer vilket leder till ökad produktivitet. Positiva egenskaper: accepterande, auktoritativ, balanserad, lugnande, omsorg, försiktig, rent, kallt, försiktigt, flexibel, fri, hoppfull, oändlig, intelligent, logisk, ensam, lojal, fredlig, kraftfull, skyddande, lugn, rationell, ansvarig, säker, känslig, ärlig, stabil Negativa egenskaper: deprimerad, isig, tråkigt, isolerad, ensam, melankolisk, nostalgisk, ledsen

 

Röd färgs betydelse

Rött betyder rörelse och spänning. När folk ser rött tenderar deras hjärtan att slå snabbare. Färgen är nästan extrem i vissa fall och fångar därför snabbt folks uppmärksamhet, men för mycket av rött kan bli för dominerande. Röd färg står även för energi och passion. Positiva egenskaper: aktiv, alert, aggressiv, ambitiös, glödande, attraktiv, modig, briljant, charmig, befäl, modig, dominerande, dynamisk, excentrisk, emotionell, energisk, erotisk, varm, impulsiv, livlig, kärleksfull, lycklig, arg, passionerad, patriotisk, kraftfull, revolutionär, sensuell, sexuell, stark, framgångsrik Negativa egenskaper: aggressiv, arg, farlig, irriterad, generad, ondska, förnedrad, otålig, våldsam

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 21 oktober 2014 09:50

Igår styrde jag min steg mot affären och skulle köpas nonstop, och till min förvåning hade de inte dessa. Men det fanns en annan variant med gladare färger i lösvikts hyllan jag fyller en skopa till bredden och tänker att det här är nog ca 100 g.   t...

Av Jessica - 20 oktober 2014 12:27

Här kommer min ljudfil med lite bilder fritt tolkat efter Pjäsen man är väl fri av Mirja Unge. Det ät ganska otäcka ljud och höga så börja med en låg nivå och höj om du tycker det är spännande. Väldigt spännande  uppgift som jag var lite rädd för m...

Av Jessica - 14 oktober 2014 09:27

Detta har jag funderat på Nonstop hur många är det i en påse, hur långt räcker den? Om jag går planlöst finns det någon app som jag kan se hur och vad det blir för mönster av min promenad? Här tittas det ju en del på barnprogram och Pax ären favorit ...

Av Jessica - 14 oktober 2014 08:52

Efter att ha varit sjuk i en vecka så har det inte blivit mycket gjort här men är på benen igen och har fundrat massor i sängen på vad jag skulle göra. Landade i för att inte komma efter så passade uppgiften med att göra avbilder på ytor super bra då...

Av Jessica - 2 oktober 2014 12:24

En pärlplatta om dagen skulle nog vara bra för mitt stressade jag att göra otroligt avkopplande och lite pilligt svårt. jag förstod inte hur mycket pärlor det gick åt så mina blå tog slut och en färd till leksaksaffären och shopa nya. Här kommer mitt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards